W Szczecinie powstanie nowoczesna myjnia pojazdów Polregio. Przewoźnik właśnie podpisał umowę z wykonawcą. Obiekt zastąpi dotychczasową konstrukcję z lat 80. XX wieku. Będzie ekologiczny i dużo tańszy w utrzymaniu. Pierwsze pojazdy skorzystają z niego pod koniec 2026 r.
– By sprostać wyzwaniom otwartego rynku, musimy inwestować mądrze, porzucić dawne schematy, a przede wszystkim działać z myślą o pasażerach. Myjnia w Szczecinie to przykład nowego podejścia w Polregio, nastawionego na efektywność i optymalizację kosztów. Dodatkowo, dzięki tej inwestycji zadbamy też o środowisko – mówi Aleksandra Grzywaczewska, pełniąca obowiązki prezesa Zarządu Polregio.
Kompleksowa dbałość o taborNowa myjnia będzie obiektem całorocznym, w pełni zautomatyzowanym i przystosowanym do obsługi najnowszych pojazdów. Czas mycia jednego składu zajmie od 6 do 8 minut – w zależności od stopnia zabrudzenia. Pomogą w tym specjalne dysze i szczotki zlokalizowane wzdłuż toru. Nowy obiekt umożliwi też tryb mycia aktywną pianą, co pozwoli łatwiej usunąć zanieczyszczenia.
Zastosowanie zamkniętego obiegu wody umożliwi jej ponowne wykorzystanie i zmniejszy bieżące zużycie. Energooszczędne urządzenia i oświetlenie LED obniżą z kolei zużycie prądu. Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania przewidziane w myjni przełożą się na obniżenie kosztów jej utrzymania – o blisko 30% w porównaniu z obecnie użytkowanym obiektem.
– Na komfort pasażerów wpływa wiele czynników – od wygody zakupu biletu po czystość pociągów. Chcemy dbać o ten obszar kompleksowo, dlatego inwestujemy w zaplecze techniczne. Pozwoli ono utrzymać wysoki standard obsługi i sprostać rosnącej pracy eksploatacyjnej Zachodniopomorskiego Zakładu spółki, który będzie jednocześnie odpowiedzialny za utrzymanie nowego obiektu – mówi wiceprezes Polregio Wojciech Dinges.
Czyste pojazdy, czyste środowiskoKoszt budowy nowej myjni wyniesie 9,6 mln zł netto. Wykonawca inwestycji – firma Sosnowski z Gdańska – będzie miała rok na jej realizację.
– Myjnia zbudowana zostanie w oparciu o rozwiązania zgodne z najnowszymi europejskimi standardami w zakresie utrzymania taboru kolejowego i ochrony środowiska. Wykorzystamy precyzyjne systemy sterowania, zaawansowaną recyrkulację wody oraz technologie ograniczające zużycie energii i chemii. To obiekt, który sprosta wymaganiom współczesnego taboru i zapewni wysoką jakość mycia przy minimalnym wpływie na środowisko – mówi Rafał Sosnowski, prezes firmy Sosnowski.
Obiekty przyjazne środowisku
Myjnia w Szczecinie będzie kolejną inwestycją Polregio przynoszącą korzyści środowisku. Rozwiązania takie, jak zamknięty obieg wody, stosowane są też m. in. w obiektach zarządzanych przez spółkę w Suchej Beskidzkiej czy
Skarżysku-Kamiennej.
Przewoźnik inwestuje również w zieloną energię. Kilka miesięcy temu Polregio podpisało umowę na budowę
instalacji fotowoltaicznej w Punkcie Utrzymania Taboru w Łukowie. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już także w Centrum Utrzymania Taboru w Skarżysku-Kamiennej.